Historisk helg for symjeklubben.

Postet av Førde IL - Symjing den 19. Jun 2022

Denne helga vart skrevet inn i historien som den helga da vi debuterte med klubbens første vannpolo lag, og vi stilte til start på UM open water med tre utøvere.

Det var seks deltagere på Beach polo laget vårt. (Beach polo er vannpolo med 4 spillere på en liten bane) laget vårt hadde ingen kamp erfaring. Vi viste at vi stilte sterkt på svømme fart, men mangler all erfaring med kamper. Vi starter første kampen heilt fantastisk og vinner stort over Larvik. I neste kamp mot Sørumsand, så går vi på ett tap, men reiser oss i tredje kamp mot Stavanger og vinner den. I siste kamp møter vi Namsos, og dei blir noen hakk for gode og vinner stort over oss. Vi kvalifiserer oss til bronsefinalen, og skal møte Stavanger i den. Det blir en meget spennende kamp, og det skiller aldri mer enn to mål gjennom kampen. Tilslutt vinner vi kampen om bronsen med ett mål. Førde sin debut i beach polo blir altså belønnet med medalje, og alle kan reise heim med bronse og kan titulere seg med Norges tredje beste ungdomslag i beach polo. Gjennom heile mesterskapet, så har alle på laget klart å skåre mål, og alle har fått spille masse. Vi har bytta litt på keeper plassen mellom Ludvik og Armandas, og Edvard var kaptein på laget. Spillerne var godt sliten etter bronsefinalen, men dei var meget glade over å ha klart å vinne den. Vi vinner på at vi har størst svømmefart, også lærer vi underveis meir og meir korleis kampforløpet går. Dette var gøy, og vi kommer tilbake.

På bronselaget er fra venstre: Armandas Belaglovis, Eirik Snilstveit, Petrikke Monsen, Ludvik Guldhav, Edvard Aamot og Teodor Fink.

Samtidig så deltar også tre av våres beach polo utøvere på UM open water. Det er Armandas Belaglovis(09), Petrikke Monsen(07) og Ludvik Guldhav(06). Dei skal alle svømme 3000m utendørs, og dei gjer sakene sine veldig bra. Armandas vinner gull, og er Norges raskeste ungdoms utøver i open water i den yngste klassen. Petrikke vinner sølv i den eldste jente klassen, og Ludvik vinner bronse i den eldste gutteklassen. Det var absolutt ikke forventa at vi skulle ta medaljer i open water, men vi hadde håp om at det kunne være innenfor rekkevidde for noen. Så at alle skulle ta medalje var enormt stort.

På bildet fra venstre: Øystein Erland, Petrikke Monsen, Armandas Belaglovis og Ludvik Guldhav.

Øystein Erland deltar i NM-Masters Open water som også er over 3000m. Han svømmer fortere enn forventa, og kjemper seg inn til en flott sølvmedalje. Målet var under 50 minutter for å kjempe om medaljene, og han svømmer inn på 45:59 til klar andreplass.

I Bergen, så har vi tre utøvere med der. Det er Sigurd Mathias Korsvoll(11), Kevinas Belaglovis(11) og Anders Scheflo(05). Anders svømmer godt på 50 og 100 rygg, og setter to nye klubbrekorder på kvar av desse distansane.  Anders vinner finalen på 50 rygg med tiden 28:92. På 100 rygg får han tida 1:03:39

Sigurd og Kevinas gjør også sine saker bra i langbane bassenget i Bergen, og Kevinas vinner 2 av øvelsane han starter i. Sigurd vinner 3 av sine øvelser. Desse to gutane bytter på å vinne nokre av øvelsane, så dei får også med seg fleire pallplassar og noen nye persar.